Niedawny wyrok sądu dotyczący tragicznego wypadku w Poznaniu, w którym kierowca Ubera potrącił rowerzystkę, wywołał kontrowersje i ponownie zwrócił uwagę na problem wadliwych przepisów dotyczących przejazdów rowerowych.
Wypadek, który obnażył braki w prawie
Do tragedii doszło 9 lutego 2023 roku na ul. Dąbrowskiego w Poznaniu. 27-letnia rowerzystka, przestrzegając zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zatrzymała się przed przejazdem rowerowym. Zatrzymał się również jeden z kierowców, pozwalając kobiecie wjechać na przejazd. Niestety, drugim pasem poruszał się 35-letni kierowca, jadąc z nadmierną prędkością, a także będąc pod wpływem marihuany. Uderzył on w rowerzystkę, a ta następnie zmarła na skutek odniesionych obrażeń.
Zmniejszenie kary i kontrowersje wokół winy
Początkowo mężczyzna został skazany na sześć i pół roku więzienia. Po apelacji Sąd Okręgowy w Poznaniu obniżył wyrok dla kierowcy do pięciu lat i czterech miesięcy. Sędzia w uzasadnieniu decyzji stwierdził, że rowerzystka przyczyniła się do wypadku, wjeżdżając na przejazd w momencie, gdy nie miała pierwszeństwa. Zwrócił również uwagę na niespójność przepisów dotyczących rowerzystów i pieszych. Po zmianie prawa piesi mają pierwszeństwo przy wejściu na przejście, natomiast rowerzyści uzyskują je dopiero w momencie, gdy znajdują się na przejeździe.
Sędzia podkreślił, że życie pieszych i rowerzystów powinno być chronione w równym stopniu, jednak przepisy nie oferują takiej samej ochrony. To właśnie te niespójności sprawiły, że część winy została przypisana ofierze.
Problematyczne zmiany w prawie
W trakcie nowelizacji, dającej pieszym pierwszeństwo przed wejściem na pasy, zmieniono definicje znaków drogowych. Zlikwidowano przepis, który nakładał na kierowców obowiązek zmniejszenia prędkości przed przejazdami rowerowymi i ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom wjeżdżającym na przejazd.
Ten przepis, który regulował pośrednio zachowanie kierowców wobec rowerzystów, usunięto w listopadzie 2021 r., ale nie wprowadzono odpowiednich zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Dziś kierowca musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście dopiero wtedy, gdy ten już znajduje się na przejeździe, co w praktyce sprawia, że rowerzyści są narażeni na większe niebezpieczeństwo.
Potrzeba zmian
Wyrok w sprawie wypadku z Poznania obnaża nie tylko problem z zachowaniem i odpowiedzialnością kierowców, ale także z przepisami, które nie zapewniają rowerzystom odpowiedniego poziomu ochrony. Wspomniane przez sędziego różnice w traktowaniu pieszych i rowerzystów prowadzą do niebezpiecznych sytuacji na drogach, co potwierdza przypadek rowerzystki z Poznania.
Autor: oprac. ŁZ, Źródło: BRD24.pl, Opublikowano 24 sierpnia 2024 r.
[autor: Magdalena Zygarlicka]