Eksperci radząInfrastruktury rowerowe

Jak bezpiecznie poruszać się rowerem? Przepisy drogowe.

Rowerzysta to pełnoprawny uczestnik ruchu drogowego. Aby bezpiecznie dotrzeć do pracy, domu czy innego celu, unikając wypadku rowerowego, rowerzysta powinien znać i stosować przepisy. Zwłaszcza w dużych miastach, gdzie często rower przewyższa cztery koła wygodą i szybkością, warto zadbać o bezpieczeństwo poruszania się na drodze. Z myślą o wszystkich rowerzystach przygotowaliśmy cztery porady, aby rozwiać wątpliwości dotyczące przepisowej i bezpiecznej jazdy rowerem.

Tam, gdzie brakuje ścieżek rowerowych

Co do zasady, podczas jazdy rowerem powinno się korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Jeżeli jednak w danym miejscu brak takiej infrastruktury, jako kierujący rowerem jesteśmy zobowiązani korzystać z pobocza. Jeżeli nie jest to możliwe – z jezdni (art. 33 ust. 1a ustawy prawo o ruchu drogowym). Problemem jest oczywiście jakość ścieżki rowerowej (jeśli np. jest mocno skorodowana) czy pobocza. W razie wypadku na rowerze i wątpliwości, czy rowerzysta miał prawo poruszać się określoną trasą, warto wykonać zdjęcia miejsca wypadku i alternatywnych, sąsiednich tras.

W kasku czy z wiatrem we włosach

Zgodnie z obecnym stanem przepisów rowerzysta nie jest zobowiązany do noszenia kasku podczas jazdy. Sprawa jest więc otwarta do dyskusji i są prezentowane różne stanowiska co do noszenia kasków. Europejska Federacja Cyklistów uważa, że wybór powinien należeć do prowadzącego/prowadzącej rower i nie powinien być regulowany przez prawo. Według EFC poważne urazy głowy podczas jazdy na rowerze są rzadkością. Ryzyko urazu podczas jazdy na rowerze jest porównywalne z ryzykiem urazu podczas spaceru. Tym samym przepisy nakładające obowiązek noszenia kasków zniechęcają do jednośladów. Skupiają się na rzekomym niebezpieczeństwie jazdy na rowerze i odwracają uwagę od jej korzyści zdrowotnych.[1]

Inne źródła podają, że noszenie kasku podczas jazdy zmniejsza ryzyko urazu głowy o aż 42%.[2]W razie wypadku na rowerze, kwestia czy rowerzysta był w kasku lub nie, może być przedmiotem dyskusji z ubezpieczycielem. Brak kasku nie może być jednak uznany za przyczynienie się rowerzysty do wypadku rowerowego, bo nie ma prawnego obowiązku jazdy w kasku przez dorosłego użytkownika roweru.

Dosłowna “jazda bez trzymanki”…

…to fatalny pomysł. Zgodnie z art. 33 ust. 3 pkt 2) ustawy prawo o ruchu drogowym kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach. Podobnie jest z czepianiem się innych pojazdów i poruszaniem się po jezdni parami. Pamiętajmy, zdrowy rozsądek i instynkt samozachowawczy przede wszystkim. Dotyczy to też udziału w wypadku rowerowym przez rowerzystę, trzymającego w ręce telefon..

Tamowanie ruchu

Często kierowcy narzekają na wolno jadących rowerzystów. Zgodnie z art. 90 kodeksu wykroczeń, kto tamuje lub utrudnia ruch na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, podlega karze grzywny albo karze nagany. Przez „drogę publiczną” rozumiemy kategorię dróg, z których korzystać może każdy (tak stwierdził Sąd Apelacyjny w Krakowie w orzeczeniu II Ako 114/10).

Płynność ruchu drogowego jest szczególnie istotna dla zapewnienia jego porządku i bezpieczeństwa. Dlatego należy pamiętać, że kierujący pojazdem (w tym rowerem) jest obowiązany jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym (art. 19 ust 2 pkt 1 prawa ruchu drogowego). Czy rowerzysta może przekroczyć dozwoloną prędkość i spowodować wypadek? Oczywiście! Ale to już inny temat.

 

[1]https://ecf.com/groups/ecf-helmet-factsheet

[2]https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/ersosynthesis2018-pedestrianscyclists-summary.pdf

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *