Eksperci radząFakty i mity - Polska rowerowaInfrastruktury roweroweO co warto zadbać

Obowiązkowe wyposażenie roweru

Do jazdy, gotowi, start! Kiedy sezon w pełni, warto przypomnieć krótką listę pozycji obowiązkowych na wycieczce rowerowej, które sprawią, że będziemy bezpieczniejsi, a także nie narazimy się na otrzymanie mandatu. Obowiązkowe wyposażenie roweru na pierwszym miejscu.

Hamuj!

Każdy rower musi być wyposażony w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec. To, na jaki hamulec się zdecydujemy zależy od nas. Istotne jest to, abyśmy byli w stanie zahamować jednoślad, gdy zajdzie taka potrzeba.

Z drogi… rowerzysta jedzie.

Zamiast okrzyków, które niestety zdarzają się na trasie, należy obowiązkowo zaopatrzyć się w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Ciemno już, zgasły wszystkie światła…

Jedyne światło, stanowiące obowiązkowe wyposażenie roweru to tylne czerwone światło odblaskowe. Kiedy zapada zmrok, do listy obowiązkowych przedmiotów, które muszą znaleźć się przy rowerze należy dodać światła. Ratio legis tej reguły jest jasne… jak słońce. Mamy być na drodze widoczni, a tym samym bezpieczniejsi.
Zgodnie z § 53 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. 2016 r. poz. 2022) : Rower ma być wyposażony w co najmniej jedno światło barwy białej lub żółtej selektywnej na jego przodzie oraz w światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.

Długość (światła) ma znaczenie

Doprecyzowanie, jakie to mają być światła ma miejsce w § 56 omawianego rozporządzenia. Przede wszystkim światła pozycyjne oraz światła odblaskowe powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m. Dopuszcza się, że światła pozycyjne mogą być migające.

Ważna jest także wysokość, na jakiej jesteśmy obowiązani je zamontować. I tak zgodnie z rozporządzeniem- powinny być umieszczone nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni.

Oprócz jazdy po zmroku, należy przypomnieć, że używanie świateł jest obowiązkowe podczas przejazdu przez tunel (art. 51 ust. 6 ustawy Prawo o Ruchu drogowym).

Ciemność widzę, ciemność

Obowiązek włączenia świateł pojawia się także w sytuacji złych warunkach pogodowych. Najczęściej związanych ze zmniejszoną przejrzystością powietrza (np. mgłą, deszczem) kiedy to rowerzysta ma za zadanie włączyć światła.

Podsumowując- hamulec, dzwonek i światła to obowiązkowe wyposażenie każdego roweru. Nieposiadanie tych przedmiotów może mieć znaczenie przy ustalaniu wysokości odszkodowania, gdy przykładowo brak świateł sprawił, że można nam zarzucić „przyczynienie się” do spowodowania wypadku czy kolizji.

W aktualnie obowiązujących przepisach nie wymaga się od rowerzysty jeżdżenia w kaskach ochronnych czy ubierania kamizelek odblaskowych. Jednak nie sposób zauważyć, że „uzbrojenie się” w takie gadżety zapewnia dodatkową ochronę, a więc może działać na naszą korzyść.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *